Muzeum Tatrzańskie im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem. Otwarte w 1889 roku

26. EUROPEJSKIE DNI DZIEDZICTWA – Zakopane jako pracownia. Pracownia jako miasto. Spacer performatywny

14 września godz. 12.00

Zbiórka: Galeria Władysława Hasiora

Czas trwania: 1,5 h

 

Muzeum Tatrzańskie, jako partner wydarzenia, zaprasza serdecznie do udziału w 26. edycji Europejskich Dni Dziedzictwa, w tym roku organizowanych pod hasłem: Niepodległa dla wszystkich.

W ramach wydarzenia zapraszamy serdecznie do udziału w spacerze performatywnym śladami zakopiańskich pracowni artystycznych, który poprowadzi Anna Batko.

Pracownia zanurzona w pejzażu miasta i miejska tkanka przeżywana jako miejsce intymnej pracy, ale też rodzaj specyficznego, zaprojektowanego z pewną dozą nonszalancji, tworu. Narcystycznego autoportretu. Zakopane było miejscem pracy wielu artystów. Nie tylko malarzy i rzeźbiarzy, ale też pisarzy i poetów. Legenda utopijnej kolonii artystycznej niejednokrotnie zresztą odbija się tu czkawką. W Zakopanem działały nie tylko zamknięte kluby wzajemnej adoracji i cyganeryjne dziuple, ale też szereg różnego rodzaju domów pracy twórczej i bardziej egalitarnych pracowni. Takich jak Galeria Pegaz, która w latach 60’ zainaugurowała w Zakopanem program artystycznych rezydencji, który poza noclegiem i miską zup czy prowadzona przez Brzozowskich Galeria Wichura będąca artystycznym i towarzyskim tyglem zbierającą śmietankę podhalańskiej bohemy. Podczas spaceru odwiedzimy m.in. willę Borek – gdzie mieściły się mieszkania artystów i nauczycieli związanych z Liceum Kenara, Galerię Hasiora, pracownię Teodora Axentowicza, którą artysta zaprojektował wespół z Witkiewiczem i którą Henryk Burzec przejął by kiedyś w zaawansowanym procesie twórczym nadrzeźbić jej wnętrze. Cmentarz na Pęksowym Brzysku, który od lat działa jako pole plastycznych ćwiczeń uczniów Kenara i wreszcie Krupówki, niedocenioną wylęgarnię samorodnej sztuki ludowej, coraz bardziej ocierającą się o wątki pop.

Font Resize