Co nowego w muzeum?

Bzik tropikalny – spotkanie z Grzegorzem Jarzyną i pokaz filmu w jego reżyserii, na podstawie dramatów Stanisława Ignacego Witkiewicza Mister Price, czyli Bzik tropikalny i Nowe Wyzwolenie.

Bzik tropikalny – spotkanie z Grzegorzem Jarzyną i pokaz filmu w jego reżyserii, na podstawie dramatów Stanisława Ignacego Witkiewicza Mister Price, czyli Bzik tropikalny i Nowe Wyzwolenie.

W imieniu organizatorów – Muzeum Tatrzańskiego i Instytutu Witkacego serdecznie zapraszamy w sobotę 28 listopada o godzinie 18.00 na drugie spotkanie programu filmowego z cyklu „Gra w i z Witkacym”. Wydarzenie towarzyszy wystawie “Sen tropikalnego słońca. Witkacy i Zakopane“.

Z uwagi na ograniczenia sanitarne wydarzenie odbędzie się w trybie zdalnym z wykorzystaniem platform Zoom i kanału YouTube Muzeum Tatrzańskiego. Prosimy o zapisy poprzez wysłanie wiadomości potwierdzającej udział na adres: zradwanska@muzeumtatrzanskie.pl

Otrzymają Państwo w odpowiedzi od organizatorów odsyłacz (“link”), który wystarczy wybrać (“kliknąć”), aby zainstalować lub uruchomić (jeśli już jest zainstalowana) aplikację Zoom, co spowoduje dołączenie do spotkania.
Spotkanie będzie moderowane przez Zofię Radwańską z Muzeum Tatrzańskiego i Marka Średniawę z Instytutu Witkacego. Po projekcji planowana jest dyskusja, w której mogą również wziąć udział wszyscy zdalni uczestnicy spotkania.

Bzik tropikalny

Mister Price, czyli Bzik tropikalny, określony przez Witkacego jako „Dramacik w trzech aktach napisany na spółkę z panią Eugenią Dunin-Borkowską” w 1920 roku, dopiero po 77 latach doczekał się prawdziwego sukcesu na scenie w Warszawie. Pierwsza inscenizacja za życia autora, w 1926 roku w Teatrze Niezależnym, spotkała się z miażdżącymi recenzjami, a premierze towarzyszyły poważne kłopoty techniczne (po pierwszym gongu zerwała się kurtyna, w trakcie przedstawienia gasły reflektory, zła akustyka sali utrudniała zrozumienie wypowiadanych przez aktorów kwestii). Ta, według jednego z recenzentów, „nudna i mało dowcipna farsa satyryczna na businessmanów podzwrotnikowych” wymagała by pojawił się reżyser, który potrafił odczytać wieloznaczność treści sztuki i wydobyć jej potencjał teatralny poprzez nadanie dynamicznej formy scenicznej atrakcyjnej dla współczesnego widza. Okazał się nim bliżej nieznany Grzegorz Horst d’Albertis. Debiutujący pod tym pseudonimem Grzegorz Jarzyna nawiązał do metody twórczej autora – kreatywnego recyklingu wątków, schematów fabularnych, miejsc i postaci z popularnych utworów.
W przypadku Witkacego były to powieści Conrada – Lord Jim, Wyrzutek i Szaleństwo Almayera oraz dramat Ibsena Hedda Gabler. U Jarzyny tropy prowadzą do współczesnej popkultury, filmów Tarantino Stone’a, popularnej muzyki operowej i heavy-metalowego brzmienia zespołu Sepultura. Spektakl w Teatrze Rozmaitości podbił warszawską publiczność, zwłaszcza młodszej generacji, stając się bardzo szybko kultowym przedstawieniem. Premiera Bzika tropikalnego, według zgodnej opinii krytyków, stanowiła przełom w polskim teatrze otwierający nową estetykę i wnoszący powiew świeżości. Adaptacja filmowa spektaklu powstała dwa lata po premierze i stanowi samodzielne dzieło operujące językiem kina, a nie zapis wideo przedstawienia teatralnego, co sprawia, że dramat zyskuje nową oryginalną perspektywę.

Grzegorz Jarzyna

Reżyser teatralny, operowy i filmowy, absolwent Wydziału Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego i Wydziału Reżyserii PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Pełni obecnie funkcję dyrektora artystycznego Teatru Rozmaitości w Warszawie. fotografia portretowa Grzegorza Jarzyny

Inscenizacja Bzika tropikalnego w TR w 1997 roku była jego debiutem teatralnym. W jego późniejszym dorobku znajduje się wiele znaczących spektakli, m.in.: Magnetyzm serca na podstawie Ślubów panieńskich Fredry (TR, 1999), Doktor Faustus Manna (Teatr Polski we Wrocławiu i Hebbel-Theater w Berlinie, 1999), Książę Myszkin według Idioty Dostojewskiego (TR, 2000), 2007: Macbeth według Szekspira (TR, 2006),Między nami dobrze jest Masłowskiej (TR i Schaubühne am Lehniner Platz w Berlinie, 2009), T.E.O.R.E.M.A.T inspirowanego filmem Pasoliniego Teorema (TR, 2009), Iwona, Księżniczka Burgunda Gombrowicza (Theatre of Nations, Moskwa, TR, 2016 ), Dwa miecze (Beijing Propel Performing Arts&Media Co., Ltd. Shanghai Theatre Academy, TR, 2018) oraz G.E.N VR, czyli pierwszy na świecie spektakl wykorzystujący technikę wirtualnej rzeczywistości – Cinematic VR, z udziałem publiczności (TR, Instytut Adama Mickiewicza, Mimo.ooo VR, 2018). Najnowszym jego dziełem jest Burza na podstawie dramatu Szekspira – premiera 27 listopada 2020.

Zajmuje się również operą. Wyreżyserował m.in. następujące spektakle: Giovanni na podstawie Don Giovanniego Mozarta i Don Juana Moliera (2006), Gracz Prokofiewa (Opera de Lyon, 2009), Dziecko i czary Ravela (Bawarska Opera Narodowa, 2011), Karzeł Zemlinsky’ego (Bawarska Opera Narodowa, 2011).

Jego przedstawienia były wielokrotnie wystawiane na festiwalach i teatrach na całym świecie, m. in. W: Awinionie, Edynburgu, Moskwie, St. Petersburgu, Jerozolimie, Berlinie, Monachium, Wiedniu, Sztokholmie, Londynie, Dublinie, Astanie, Bukareszcie, Nowym Jorku, Toronto, Los Angeles, Wellington, Pekinie i Hongkongu.

Grzegorz Jarzyna jest laureatem wielu nagród i wyróżnień, m.in. nagrody Ministra Spraw Zagranicznych (2002), Złotego Orderu z okazji 300-lecia St. Petersburga (2004), Paszportu Polityki w kategorii teatr za 1998 rok, Lauru Konrada (1999), Nagrody im. Konrada Swinarskiego dla najlepszego reżysera (1999, 2009), nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2010).

Współpraca

Instytut Witkacego
logo Instytutu Witkacego

Wydarzenie jest częścią projektu „Tropikalne uroki. Witkacy i Zakopane” dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury i towarzyszą wystawie „Sen tropikalnego słońca. Witkacy i Zakopane”

logo Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Wpisz szukane wyrażenie