XVI Międzynarodowy Festiwal Muzyka na szczytach w Muzeum Tatrzańskim, 13 września
XVI Międzynarodowy Festiwal Muzyka na szczytach po raz kolejny zagości w progach Muzeum Tatrzańskiego.
Poza wystawą Aleksandry Rudzkiej-Miazga „Cykl muzyczny – rozmyślania nad dźwiękiem”, którą można oglądać w nasze filii w willi Koliba, 13 września o godzinie 16.00 zapraszamy do Galerii Władysława Hasiora na otwarcie instalacji artystycznej „Deus Cantando” Petera Ablingera.
Wystawa Aleksandry Rudzkiej-Miazga pt. Cykl muzyczny – rozmyślania nad dźwiękiem
Artystka jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Mieszka i tworzy w podkrakowskim Hucisku, gdzie prowadzi autorską Galerię NATURAL ART, którą otacza Ogród Sztuki. Prezentowane na wystawie dzieła plastyczne to autorska, bardzo intymna, odpowiedź artystki na świat muzyki. Jej inspiracje muzyczne są bardzo różnorodne: od wielkich klasyków po kompozytorów współczesnych. Sięga również do literatury, filozofii oraz różnorodnych tradycji kulturowych. Tworzy, za pomocą linii, plam i kolorów, swoją odrębną, bardzo osobistą przestrzeń sztuki. Malarstwo artystki uwrażliwia zarówno na świat otaczający, jak i na mikrokosmos ludzkiego wnętrza.
Klaudia Święcicka
”Słuchanie muzyki dotyka sfery duchowej, napełnia stan duszy, jaźni emocją, najgłębszym poruszeniem, ale też rodzajem pustki. To przeżycia ledwo uchwytne do rozpoznania. Fraza muzyczna może odnosić się i spotykać z ułamkiem innych zjawisk natury, pojęć oraz pokrewnych struktur myślenia, odczuwania. Można to porównywać z wrażeniem, które wyzwalają strofy poezji bliskiego nam poety”.
Aleksandra Rudzka-Miazga
fragm. autokomentarza z katalogu wystawy
Wystawa potrwa do 22 września.
MEJSCE: Willa Koliba. Muzeum Stylu Zakopiańskiego, ul. Kościeliska 18
„Deus Cantando” / Bóg śpiewa instalacja audio Petera Ablingera
Granice postrzeganego świata zależą od zmysłowego doświadczania otoczenia. Doprowadzając do percepcyjnego rozchwiania, instalacja muzyczna Petera Ablingera Deus Cantando (2009) wydaje się rozszerzać ramy ludzkiej sensoryki. Ablinger stosuje tu tzw. metodę fonorealistyczną, polegającą na przenoszeniu nagrań muzyki, hałasu lub mowy na tradycyjne instrumenty akustyczne. W Deus Cantando specjalne urządzenie umieszczone nad klawiaturą sprawia, że fortepian imituje głos człowieka. Mechanizm skonstruował Winfried Ritch, a przetworzonym źródłem było nagranie młodego berlińczyka, recytującego deklarację Międzynarodowego Trybunału Karnego ds. Środowiska z 2009 roku.
Wystawa potrwa do 7 października 2024 r.
MIEJSCE: Galeria Władysława Hasiora, ul. Jagiellońska 18 b
Dofinansowano ze środków KPO.
Wydarzenie będzie można oglądać na żywo na kanale YT pod linkiem https://youtube.com/live/9_v-xX7sBaM