Co nowego w muzeum?

UKAZAŁ SIĘ KOLEJNY NUMER MAGAZYNU “NOT. FOT. NOTATNIK FOTOGRAFICZNY WŁADYSŁAWA HASIORA. VOL 7.”. TYM RAZEM NOSI TYTUŁ „CHWAŁA KOBIETOM”.

UKAZAŁ SIĘ KOLEJNY NUMER MAGAZYNU “NOT. FOT. NOTATNIK FOTOGRAFICZNY WŁADYSŁAWA HASIORA. VOL 7.”. TYM RAZEM NOSI TYTUŁ „CHWAŁA KOBIETOM”.

Od 2017 roku Muzeum Tatrzańskie wydaje kolejne zeszyty wydawnictwa „Not. Fot….”, w którym publikuje cykle slajdów Władysława Hasiora. Każdy tom dotyczy innej tematyki. W 2018  roku ukazały się materiały dotyczące pomników i sztuki plebejskiej. Tom przygotowany w 2019 roku, a ukazujący się w styczniu tego roku, prezentuje zbiór fotografii z archiwum Władysława Hasiora, dotyczący wizerunków kobiet i tego w jaki sposób funkcjonują w kulturze wizualnej.

Teksty do wydawnictwa napisali dr Sylwia Serafinowicz, Adam Mazur i Julita Dembowska oraz Kola Śliwińska. Serafinowicz w swoim materiale porównuje kobiece wizerunki z zachodniej Europy z tymi, które wiodły prym za żelazną kurtyną. Zwraca uwagę na uprzedmiotowienie kobiecego ciała dokonywane na Zachodzie wraz z rozwojem reklamy i konsumpcjonizmu. Mazur skupia się natomiast na kobiecym wizerunku w sztuce i fotografii krajów tzw. bloku wschodniego: „W moskiewskich archiwach GRU, KGB i KC KPZR znajdzie się kiedyś teczka z dokumentami regulującymi sposoby prezentacji kobiecego ciała. W totalitarnym państwie nic nie dzieje się przypadkiem. Męskie ciało partii musiało odtajać po śmierci Józefa Stalina i wydać zgodę na zmianę w sposobach widzenia kobiet. W delikatnej materii jaką jest przyjemność czerpana z patrzenia na ćwierć, pół i całkowicie nagie ciało dostrzegalna gołym okiem zmiana następuje pod koniec lat 1950., gdy w albumach i almanachach znów pojawiają się kobiety.” Razem z autorami możemy odkryć jak na tle ówczesnych praktyk postrzegania kobiet i kobiecości wygląda dokumentacja zgromadzona przez Władysława Hasiora w skład, której wchodzą zarówno zdjęcia plakatów reklamowych, reprodukcji kanonicznych dzieł sztuki czy wreszcie fotografii o charakterze pornograficznym.

Publikacja została uzupełniona jak zawsze o kontrybucję artystyczną. Tym razem są to śmiałe kolaże Amandy Wieczorek (amerykańskiej artystki, rezydentki w Galerii Władysława Hasiora), w pewien sposób odwracające uprzedmiotowienie kobiecego ciała. Na koniec zachęcamy do przeczytania  wywiadu przygotowanego przez Kolę Śliwińską z artystką Margot Sputo, która współpracowała przez pewien czas z Władysławem Hasiorem.

„Not. Fot. Notatnik fotograficzny Władysława Hasiora. Chwała kobietom. T. VII” powstał dzięki wsparciu Państwa Grażyny i Macieja Wolińskiej, Pani Jolanty Lincoln oraz Muzeum w Gliwicach.

Wpisz szukane wyrażenie