Lekcje on-line

Muzeum XXII wieku – dokąd prowadzą nas badania genetyczne?

Młodzież/Dorośli

W jaki sposób przechowywać materiał genetyczny by przetrwał 2000 lat?
Do czego używamy ciekłego azotu? Kim jest olinguito? Czy wskrzesimy mamuta?
Dlaczego muzeum jest tak ważne w zdobywaniu wiedzy na temat kodu genetycznego?
I czy to prawda, że wkrótce telefony będą rozpoznawały DNA?

Naukowcy dziś używają technik przyszłości, by poznać sekrety przeszłości. W tej niezwykłej podróży w czasie poznacie tajniki ich pracy i dowiecie się, co skrywają podziemne magazyny Działu Przyrodniczego.

Rezerwacje pod adresem: akazmierkiewicz@muzeumtatrzanskie.pl

Muzeum XXII WIEKU, dokąd prowadzą nas badania genetyczne? Muzeum tatrzańskie

Łamacze kodów – odkrywamy informacje zaszyfrowane w góralskim stroju

Klasy: IV- VI szkoły podstawowej

Strój góralski stanowił bogate źródło informacji o jego właścicielu. Oglądając archiwalne fotografie spróbujemy rozszyfrować informacje, jakie skrywały ubrania górali podhalańskich. Dowiecie się m. in. jak rozpoznawano stan cywilny na podstawie kapelusza, spódnicy lub fryzury i czy stosowanie „kodów” w ubiorze przetrwało do dziś.

Ponadto pokażemy Wam, w jaki sposób dbano o odzież i dlaczego w tym celu wykorzystywano…masło?

W trakcie zajęć poznacie nietypowe zastosowanie ubrań.  Zastanawiacie się, który  element góralskiego stroju  mógł spełniać funkcję liczydła, parasola, a który służył za poduszkę? I jakie ubrania wykorzystywano jako formę zapłaty za pracę? Odpowiedzi znajdziecie na naszym spotkaniu on-line.

Zapraszamy na lekcję!

Rezerwacje pod adresem: gkania@muzeumtatrzanskie.pl

Dwie dziewczyny w zimowej scenerii ubrane w stroje góralskie, zdjęcie z początku wieku 20-tego

Roślinne podpisy, czyli pieczątki inspirowane tatrzańską naturą i motywami botanicznymi stosowanymi w zdobnictwie stylu zakopiańskiego

Klasy: I-IV szkoły podstawowej

Przyroda tatrzańska kojarzona jest przede wszystkim z różnorodną roślinnością, która zdobi m.in. górskie granie oraz niżej położone malownicze doliny. Ich formy i kształty od wieków inspirują artystów do tworzenia rozmaitych dzieł.

Podczas lekcji dowiecie się co wspólnego ma lilia złotogłów ze szczytem dachu typowego podhalańskiego domu, co to jest sosręb, pazdur i poznacie wiele innych intrygujących nazw elementów architektonicznych, które można spotkać przechadzając się popularną ulicą Kościeliską jak również tymi mniej uczęszczanymi uliczkami Zakopanego.

Ponadto zapoznacie się z niesamowicie ciekawą postacią Stanisława Witkiewicza, dzięki któremu roślinne zdobienia w chałupach góralskich nabrały nowego i artystycznego oraz historycznego wymiaru.

W drugiej części lekcji będzie mogli spróbować swoich sił w zaprojektowaniu , a następnie wykonaniu własnej pieczątki, która może być narzędziem do dalszej pracy twórczej lub sposobem na oryginalny podpis.

Zapraszamy do udziału w lekcji!

Rezerwacje pod adresem: amichalska@muzeumtatrzanskie.pl

Roślinne podpisy, czyli pieczątki inspirowane tatrzańską Naturą i motywami botanicznymi stosowanymi w zdobiennictwie stylu zakopiańskiego

Poszukiwacze tatrzańskich skarbów

Dzieci/Młodzież/Dorośli

„Poszukiwacze tatrzańskich skarbów” – warsztaty online geologiczne, paleontologiczne, botaniczne i zoologiczne w ramach projektu pt. „Poszukiwacze tatrzańskich skarbów”, finansowanego w ramach programu Muzeum Historii Polski – Patriotyzm Jutra

Podczas zajęć prezentowane będą sylwetki polskich przyrodników, którzy odkrywali piękno Tatrzańskiej natury. Poszukiwacze tatrzańskich skarbów to nie tylko opowieść o wybitnych naukowcach, ale również historie o ich działalności patriotycznej. To wykład o ciekawych i zaskakujących życiorysach polskich przyrodników, które mogły by posłużyć za inspirację do napisania niejednej kryminalnej książki. Czasami wśród nich znajdują się nazwiska znane w powszechnej świadomości, a czasem już zapomniane. Celem projektu jest przypomnienie ich dokonań.

Rezerwacje pod adresem mwarchalowski@muzeumtatrzanskie.pl

Stefan Zwoliński w 1922 roku w jamie

O Makuszyńskim

Klasy IV – VIII szkoły podstawowej

Z czym kojarzymy Makuszyńskiego? Z Koziołkiem Matołkiem, z Awanturą o Basię? A kto czytał „O dwóch takich co ukradli księżyc?”, „Szatana z siódmej klasy”, „List z tamtego świata”? Kto oglądał te z naszej perspektywy oldskulowe filmy nakręcone na podstawie jego książek? Makuszyńskiego czytały już cztery pokolenia wstecz. Na Makuszyńskim wychował się mój dziadek, a jego książki znali już jego rodzice. Potem mój tata kiedy był chłopcem czytał je w ginących w pomroce dziejów latach 60 XX wieku. Ja czytałam jego książki, wyciągając je z biblioteczki u moich dziadków, w pewne wakacje w samej końcówce XX wieku. Teraz kolej na moje dzieci.

Makuszyński jest słynny ze swojego kwiecistego języka, z tego, że porównania sypią się w jego tekstach jak z rękawa, teatralne reakcje są na porządku dziennym, a wszystkiemu dodają smaku zabawne anegdoty. Akcja zazwyczaj toczy się w sposób zupełnie niesubordynowany, często jej wartkość przewyższa możliwości percepcyjne czytelnika, to znów, dłuuugi opis i wielość dygresji doprowadza nas w ślepy zaułek i zapominamy, o czym to my właściwie… czytaliśmy!

A jaki był ten Kornel? Czy był miłym, grzecznym chłopcem kiedy chodził do szkoły? Czy fantazja nie płatała mu figlów? A jak wydoroślał, to czy naprawdę był tak poważny jak może być POWAŻNY I HONOROWY obywatel Zakopanego? Skąd w ogóle wziął się w Zakopanem? Czy na nartach jeździł jak mistrz świata? Na jakich nartach? Na których wyciągach? Czy na wyciągach?

Zapraszamy na lekcję!

Rezerwacje i ewentualne pytania prosimy kierować pod adres: kzuber@muzeumtatrzanskie.pl

Zdjęcie Makuszyńskiego na nartach

Wpisz szukane wyrażenie