PROJEKTY
POZOSTAŁE PROJEKTY
DOFINANSOWANIE ZAKUPÓW DO ZBIORÓW MUZEUM TATRZAŃSKIEGO
Z radością informujemy, że Muzeum Tatrzańskie otrzymało dotację celową na zakup rzeźby Wojciecha Brzegi oraz fotografii Tomasza Sobeckiego.
Zakup dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Nazwa zadania:
- Zakup rzeźby Wojciecha Brzegi Wiosna ślepca, 1911, gips patynowany
- Zakup zestawu fotografii autorstwa Tomasza Sobeckiego
Opis zadania:
- Do zbiorów sztuki zakupiono rzeźbę Wojciecha Brzegi „Wiosna ślepca”, która wyróżnia się w dorobku artysty, przede wszystkim ze względu na swoje spore gabaryty. Jednakże o jej wartości artystycznej stanowi przede wszystkim połączenie realizmu wysokiej „próby” z subtelnością przedstawienia oraz wyczuwalny emocjonalny stosunek do modela, który udziela się odbiorcy. Ta niezwykle wzruszająca praca to jedna z lepszych rzeźb artysty. Rzeźba uwieczniona została na fotografii przedstawiającej Wojciecha Brzegę w jego pracowni w 1915 roku (zachowanej w archiwum fotograficznym MT). Znana jest tylko w wersji gipsowej. Prezentowana była na licznych wystawach, między innymi Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych w Królestwie Polskiem. Salon 1913, Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w październiku 1925 roku, czy Wojciech Brzega. Talent i praca, Galeria Sztuki w willi Oksza w roku 2022.
Muzeum Tatrzańskie można uznać za depozytariusza spuścizny po Wojciechu Brzedze. Obecnie w zbiorach Działu Sztuki Muzeum Tatrzańskiego znajduje się 47 rzeźb i szkiców rzeźbiarskich Wojciecha Brzegi (9 rzeźb w drewnie, 30 prac gipsowych, 3 dzieła z terakoty oraz 5 modeli z suszonej gliny), 564 projekty i szkice projektowe, 11 szkicowników artysty oraz zespół mebli jego projektu. W archiwum natomiast przechowywane są pamiętniki, dokumenty i fotografie artysty. Zakup wybitnej rzeźby „Wiosna ślepca” znakomicie ten zasób uzupełnił.
- W celu uzupełnienia archiwum Władysława Hasiora zakupiono liczący 100 sztuk zestaw fotografii Tomasza Sobeckiego obejmujący 5 cykli:
- Reportaż BWA TORUŃ – 1977 r.
- Reportaż w pierwszym mieszkaniu W. Hasiora – internat “BOREK” w Zakopanem – 1982 r.
- Reportaż w mieszkaniu, galerii i pracowni W. Hasiora – GALERIA w Leżakowni – 1988 r.
- Zdjęcia (2 szt.) grobu W. Hasiora w Zakopanem 2008 r.
- Zdjęcia pomnika W. Hasiora w Koszalinie 2019 r.
Nabyty zbiór to unikatowe fotografie historyczne, które powstały podczas sesji zdjęciowych z artystą, w przestrzeniach galeryjnych oraz jego dawnym mieszkaniu. Jest to niezwykle cenny zasób, bo dostarcza wiedzy na temat warsztatu Władysława Hasiora, dokumentuje to, w jaki sposób powstawały prace zakopiańczyka oraz jego wystawy.
Autor zdjęć, dr Tomasz Sobecki to fotografik urodzony i mieszkający w Toruniu. W czerwcu 2013 broniąc pracę IDEA PIRAMID, uzyskał stopień doktora sztuki w zakresie fotografii na Wydziale Operatorskim łódzkiej FILMÓWKI – PWSFTViT. Ma na swoim koncie liczne wystawy indywidualne w Polsce oraz różnych krajach świata, udział w Polsce i za granicą w sympozjach fotografików i projektantów, jak również wystąpienia na ogólnopolskich i międzynarodowych konferencjach akademickich, a także publikacje w wydawnictwach naukowych, prasie artystycznej i codziennej oraz w albumach. Prowadził zajęcia z fotografii na kilku uniwersytetach.
Wartość dofinansowania: 60 000 złotych
Całkowita wartość zadania: 60 000 złotych
ZAKUP OBRAZU STANISŁAWA IGNACEGO WITKIEWICZA „PEJZAŻ AUSTRALIJSKI”
Muzeum Tatrzańskie uzyskało dotację na realizację zadania
ZAKUP OBRAZU STANISŁAWA IGNACEGO WITKIEWICZA „PEJZAŻ AUSTRALIJSKI”
Zakup dofinansowano ze środków programu Rozbudowa zbiorów muzealnych – program własny Narodowego Instytutu Muzeów – 2024 pochodzących z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Cykl kilku „Pejzaży australijskich” to reminiscencje artysty z jego egzotycznej podróży, którą odbył wraz z Bronisławem Malinowskim w 1914 roku. Odwiedził wówczas Cejlon i Australię. Podróż ta, przerwana przez Witkacego na wieść o wybuchu I wojny światowej, nie pozostała bez wpływu na artystę i miała oddźwięk w jego późniejszej twórczości (plastycznej i literackiej).
Pejzaże odwołujące się do tej podróży, przedstawiające bujną egzotyczną przyrodę, powstały dopiero po wojennych perypetiach artysty, w latach 1918-1923. Egzotyczna roślinność pojawiała się niekiedy także w tle nielicznych portretów.
Nabywany „Pejzaż australijski” to zatem nie tylko znaczące ale i rzadkie dzieło Witkacego. Poprzez swoją historię odnosi się ono także do zakopiańskiego środowiska intelektualnego i dziejów towarzyskich kontaktów artysty. Bezpośrednio od autora obraz trafił bowiem do Wacława Kraszewskiego, znanego zakopiańskiego lekarza i działacza społecznego.
Dzięki zakupowi wzbogacona zostanie niezwykle ważna, obejmująca obecnie 93 prace plastyczne, muzealna kolekcja dzieł Stanisława Ignacego Witkiewicza.
Prace konserwatorskie elementów ubioru góralskiego
Szanowni Państwo
z wielką przyjemnością pragniemy zaprezentować kolejny etap prac konserwatorskich elementów ubioru góralskiego, które zostały zakonserwowane w roku 2023 w ramach zadania: Konserwacja elementów ubioru ludowego Podtatrza z kolekcji etnograficznej Muzeum Tatrzańskiego, dzięki dotacji celowej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Wśród zakonserwowanych eksponatów z kolekcji muzeum znalazły się gorsety jedwabne, zapaska, spódnica, dwie cuchy oraz chusty. Zachwyca kunszt wykonania poszczególnych elementów i zdobień oraz barwne materiały często zdobione nićmi z oplotem metalowym.
Obiekty będzie można zobaczyć na przekrojowej wystawie stroju góralskiego wiosną 2024 roku. Planowany jest cały szereg wydarzeń z tym związanych, dlatego serdecznie zapraszamy do śledzenia naszych social mediów.
Dofinansowanie na zakup rzeźby Antoniego Rząsy
Z radością informujemy, iż Muzeum Tatrzańskie otrzymało dotację celową na zakup rzeźby Antoniego Rząsy.
Zakup dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z budżetu państwa w ramach programu własnego Narodowego Instytutu Muzeów Rozbudowa zbiorów muzealnych.
Nazwa zadania: Zakup rzeźby Antoniego Rząsy „Pieta”
Opis zadania:
Do zbiorów nabywamy „Pietę” wykonaną w 1959 roku, pierwszą spośród prac o tej tematyce, tak charakterystycznych dla twórczości Rząsy.
Antoni Rząsa, urodzony w 1919 roku w Futomie, niemal całe dojrzałe życie związał z Zakopanem, gdzie zmarł w 1980 roku. Najpierw, w 1938 roku, już jako pełnoletni mężczyzna rozpoczął naukę w zakopiańskiej Szkole Przemysłu Drzewnego. Kontynuował ją po II wojnie, na prośbę i pod kierunkiem Antoniego Kenara. Po ukończeniu szkoły (w roku 1952) od razu zaczął w niej uczyć i walnie przyczynił się do ugruntowania jej profilu i pozycji. Był jednym z najwybitniejszych przedstawicieli zakopiańskiego środowiska artystycznego. W swojej twórczości Rząsa konsekwentnie, choć niezbyt ortodoksyjnie, nawiązywał do ikonografii chrześcijańskiej. Znaczną jej część poświecił tematyce chrystologicznej, głównie pasyjnej. W cyklach pasyjnych znalazła swoje odzwierciedlenie wrażliwość artysty na dramat ludzkiego cierpienia, a niezwykle sugestywne przedstawienia „Piet” wyróżniają się w artystycznym dorobku Rząsy.
Muzealna kolekcja prac Antoniego Rząsy obejmowała dotąd 9 obiektów. Prace Rząsy prawie nie funkcjonują na rynku sztuki, dlatego pozyskanie rzeźby było niecodzienną okazją. Zakupiona „Pieta”, zgodnie z zachowaną dokumentacją, wykonana została w 1959 roku, jest więc najwcześniejszą tego typu pracą w spuściźnie artysty, oraz dziełem o wysokiej randze artystycznej. „Pietę” artysta sprzedał rodzinie Czesława Sterczyńskiego (w 1963 roku) ze względu na przyjaźń ze zmarłym kolegą z zakopiańskiego Związku Polskich Artystów Plastyków. Uczestniczył także w jej montażu na grobie, specjalnie ją do tego przystosowując oraz projektując nagrobek. Na Nowym Cmentarzu w Zakopanem rzeźba znajdowała się do 2021 roku. W celu jej ochrony została stamtąd usunięta i zastąpiona odlewem. Włączenie rzeźby do kolekcji Muzeum Tatrzańskiego pozwoli na zachowanie dzieła dla potomnych i jego udostępnienie szerokiemu gronu odbiorów.
Wartość dofinansowania: 306 000 złotych; całkowita wartość zadania: 306 000 złotych
Dofinansowanie na przeprowadzenie konserwacji wnętrz budynku Palace – Katownia Podhala- filii Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem
Z wielkim zadowoleniem informujemy, że Muzeum Tatrzańskie otrzymało dofinansowanie na przeprowadzenie konserwacji wnętrz budynku Palace – Katownia Podhala- filii Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem
Prace wykonano z ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z budżetu państwa
Nazwa Zadania :
Przeprowadzenie konserwacji wnętrz budynku Palace – Katownia Podhala- filii Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem
W budynku objętym projektem pod nazwą „Przebudowa, rozbudowa i remont konserwatorski wraz z infrastrukturą techniczną budynku Muzeum Palace – filii Muzeum Tatrzańskiego”, jedną z najważniejszych części są cele w poziomie piwnic. W tych pomieszczeniach, na ścianach, znajdują się napisy utworzone przez ludzi- więźniów, którzy byli przetrzymywani i katowani przez hitlerowców w czasie II wojny światowej. Napisy są wyskrobane w ścianach bardzo płytko, co powoduje, że są bardzo wrażliwymi i delikatnymi ale jednocześnie cennymi świadectwami historii. Przez cały okres budowy zarówno przedstawiciele muzeum jak również głównego wykonawcy zabiegali o właściwe zabezpieczenie tych części budynku.
Celem inwestycji było zachowanie murów w stanie jak najbardziej zbliżonego do stanu z czasów okupacji.
Jednak mając na względzie prowadzone prace budowlane i ich technologię zaszła konieczność natychmiastowego zabezpieczenia historycznych cel przed rozprzestrzenieniem się grzybów pleśniowych pojawiających się w zastraszającym tempie na ścianach i sufitach oraz przed niszczącym wpływem krystalizujących pod wpływem wilgoci soli mineralnych.
Ważnym elementem dla ekspozycji planowanej wystawy są również fragmenty oryginalnych ścian, które zostały zachowane w związku ze stanowiskiem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Fragmenty ścian pozostawiono również w stanie pierwotnym z odsłoniętymi nawarstwieniami historycznymi.
Dzięki dofinansowaniu przeprowadzenie koniecznych prac było możliwe i uchroniło świadectwa trudnej i bolesnej historii przed całkowitym zniszczeniem.
Utworzenie Muzeum Taternictwa i Narciarstwa
Z radością informujemy, iż Muzeum Tatrzańskie otrzymało dotację celową na wydatki inwestycyjne ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z budżetu państwa.
Dofinansowanie zadania: “Opracowanie dokumentacji projektowej i założeń programowych dla utworzenia Muzeum Taternictwa i Narciarstwa – filii Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem”
Opracowanie dokumentacji projektowej w tym projektu zagospodarowania terenu, projektu architektoniczno-budowlanego, dokumentacji konserwatorskiej i dokumentacji dostępności dla osób z różnymi niepełnosprawnościami oraz opracowanie założeń programowych dla utworzenia Muzeum Taternictwa i Narciarstwa w budynku dawnej szkoły muzycznej, położonym przy Placu Niepodległości w Zakopanem, stanowiącym własność Muzeum Tatrzańskiego.
Dofinansowanie: 267.000 zł, całkowita wartość zadania: 267.000 zł
Wykonanie i montaż systemu ścianek mobilnych w sali wystaw czasowych w budynku gmachu głównego Muzeum Tatrzańskiego.
Wykonanie i montaż systemu ścianek mobilnych w sali wystaw czasowych w budynku gmachu głównego Muzeum Tatrzańskiego.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
ROZPOCZĘLIŚMY PRACE REMONTOWE W MUZEUM KORNELA MAKUSZYŃSKIEGO
Z radością informujemy, że w ramach realizowanego projektu pn. „Rewaloryzacja i modernizacja zabytkowych budynków Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem dla zachowania i prezentacji unikatowego dziedzictwa kulturowego Podhala” dofinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego 2014-2020 podpisana została umowa z generalnym wykonawcą robót budowlanych w Muzeum Kornela Makuszyńskiego.
Jest to remont ostatniego z trzech budynków, które w tym projekcie zostaną wyremontowane.
Wykonawcą prac jest Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Gut–Wierchowy Spółka z o.o. W związku z rozpoczętymi pracami Muzeum Kornela Makuszyńskiego jest obecnie nieczynne.
O postępach i szczegółach prac będziemy informować na bieżąco. Zapraszamy serdecznie do pozostałych filii Muzeum Tatrzańskiego.
ZAKOŃCZENIE PROJEKTU DOFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ I WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO
Z ogromną radością informujemy, że zakończyło się jedno z największych przedsięwzięć realizowanych przez Muzeum Tatrzańskie w ostatnich latach. Wraz z końcem 2020 roku Muzeum Tatrzańskie zakończyło realizację projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 (w ramach 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury oś priorytetowa VIII Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury) pt. „Rewaloryzacja i modernizacja zabytkowych, drewnianych budynków Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem dla zachowania i prezentacji unikatowego dziedzictwa kulturowego Podhala”. Realizacja projektu rozpoczęła się w roku 2014, a projektem objęte były następujące filie Muzeum Tatrzańskiego:
Galeria Władysława Hasiora
Muzeum Stylu Zakopiańskiego w willi Koliba
Galeria Sztuki XX wieku w willi Oksza
Muzeum Stylu Zakopiańskiego – Inspiracje
Zagroda Korkoszów w Czarnej Górze
Zagroda Sołtysów w Jurgowie
Prace remontowo-konserwatorskie realizowane w ramach projektu dobiegły już końca. Zewnętrzne prace konserwatorskie obejmowały m.in. wymianę gontów wraz z impregnacją, wzmocnienie fundamentów, odświeżenie elewacji budynków oraz ocieplenie. W ramach prac wewnętrznych przede wszystkim odświeżona została przestrzeń wystawiennicza we wszystkich filiach. W największym stopniu jednak zmodernizowana i powiększona została przestrzeń ekspozycyjna w willi Koliba, gdzie przeprowadzono aranżację nowej wystawy stałej wyposażonej w multimedia. Przeprowadzono także remont pomieszczeń piwnicznych oraz przestrzeni magazynowej.
W ramach prac wewnętrznych we wszystkich drewnianych filiach Muzeum Tatrzańskiego powstały nowe, utrzymane w jednym stylu recepcje, szatnie oraz toalety. Wszystkie muzea zostały wyposażone w audio przewodniki w języku polskim i angielskim dostępne dla zwiedzających oraz w aplikacje witające, które informują o aktualnych wystawach
i wydarzeniach organizowanych przez Muzeum Tatrzańskie.
Wszystkie prace przeprowadzane zostały z uwzględnieniem potrzeb osób
z niepełnosprawnością. Remontem objęty został także teren wokół budynków, powstały nowe ścieżki komunikacyjne wraz z lampami parkowymi, wykonana została iluminacja elewacji frontowych oraz zrewitalizowano zieleń otaczającą budynki.
Warto przypomnieć, że całkowita wartość brutto projektu wynosiła: 15 075 860,30 zł, natomiast dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach POIS wyniosło: 9 878 802,58 zł.
„Realizacja projektu była ogromnym przedsięwzięciem” – podkreśla Dyrektor Muzeum Tatrzańskiego Anna Wende-Surmiak, „remontowanie kilku budynków muzealnych w niemalże jednym czasie wymagało ogromnego wysiłku i zaangażowania, często podejmowania trudnych decyzji i poszukiwania najlepszych rozwiązań, oczywiście zawsze mając na celu troskę o dobro zbiorów i zachowanie dziedzictwa. To dzięki dofinansowaniu otrzymanemu z Unii Europejskiej i z Województwa Małopolskiego oraz niezwykłemu zaangażowaniu pracowników instytucji Muzeum Tatrzańskie zmieniło się i wkracza w nową epokę. Staraliśmy się jednak, żeby unikalny klimat naszych Muzeów pozostał nienaruszony i cel ten, w naszym odczuciu, udało się nam osiągnąć”.
Mamy nadzieję, że już niebawem będziemy mogli zaprosić Państwa do naszych filii oraz zaprezentować efekty remontów.
Co? Rewaloryzacja i modernizacja zabytkowych, drewnianych budynków
Gdzie? Filie Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem i na Spiszu
Jak? Przy wsparciu Unii Europejskiej i Województwa Małopolskiego
ZAKOPIAŃSKIE CENTRUM DOKUMENTACJI DZIEDZICTWA NIEMATERIALNEGO
Bardzo miło jest nam poinformować, iż dobiegła końca realizacja projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego 2014-2020 pt. „Zakopiańskie Centrum Dokumentacji Dziedzictwa Niematerialnego”. Już niedługo będziemy mogli się podzielić z Państwem efektami.
Celem projektu była przede wszystkim dokumentacja, ochrona i udostępnienie żywo istniejącej kultury Podtatrza w okresie od zakończenia II wojny światowej do współczesności. Praca nad projektem polegała na zebraniu już istniejących materiałów, uzupełnieniu ich dalszymi wywiadami i filmami będącymi świadectwami historii oraz na przygotowaniu ich w odpowiedniej postaci dostępnej dla wszystkich zainteresowanych kulturą Podtatrza.
Kultura współczesna jest przede wszystkim audiowizualna. Centrum dokumentacji wychodzi naprzeciw tej tendencji. Podstawowym źródłem niematerialnego dziedzictwa jest pamięć. Zapis tej pamięci jest konieczny dla trwania żywej tradycji. Ta żywa tradycja zaś, to fundamentalne odniesienie dla tworzenia społeczeństwa lokalnego i dla jego tożsamości.
Zakopiańskie Centrum Dokumentacji Dziedzictwa Niematerialnego ma za zadanie także wzmocnienie roli Muzeum Tatrzańskiego, jego pozycji w procesie budowania tożsamości miasta i regionu oraz wspieranie jego rozwoju poprzez tworzenie jakościowej oferty turystyki kulturowej.
W ramach projektu “Zakopiańskie Centrum Dokumentacji Dziedzictwa Niematerialnego” zrealizowano:
- 30 kwerend u osób prywatnych i w instytucjach
- 9 filmów poświęconych tradycji góralskiej: Boże Narodzenie, Wielkanoc, Wszystkich Świętych, Wesele, Chrzest, Pogrzeb, Muzyka, Taniec, Rzemiosło i życie codzienne
- 5 esejów filmowych prezentujących istotne formy zakopiańskiego pt. „Zakopane. Codzienność”, „Zakopane Ludyczność”, „Tatry. Natura”, „Zakopane. Biografia”, „Zakopane. Miasto” (wraz z tłumaczeniami na języki obce oraz audiodeskrypcją)
- zdigitalizowano oraz przygotowano do ekspozycji muzealnej zbiór 50 archiwaliów wytypowanych podczas kwerend
- zakupiono zbiór 100 cyfryzacji nagrań ze spotkań Związku Podhalan w Białej Izbie
- przeprowadzono 60 wywiadów z osobami będącymi świadkami żywej tradycji zakopiańskiej
- zakupiono prawa autorskie do 9208 utworów (fotografie, filmy, dokumenty związane z Tatrami i Zakopanem) oraz utworzono katalog tych zbiorów
Realizacja projektu była możliwa dzięki współpracy i wsparciu Fundacji „Zakopiańczycy. W poszukiwaniu tożsamości” (Kuba Szpilka, Piotr Mazik, Maciej Krupa).
Obok zespołu Muzeum Tatrzańskiego oraz Fundacji „Zakopiańczycy. W poszukiwaniu tożsamości” w projekcie udział wzięli eksperci z dziedziny etnografii (dr hab. Zbigniew Benedyktowicz, Anna Kozak), historii sztuki, i etnolodzy (dr Magdalena Kwiecińska) oraz filmowcy (Wojciech Majewski i Fundacja „Kręgi Sztuki”, Bartek Solik).
Już wkrótce podzielimy się z Państwem efektami projektu.
TRWAJĄ PRACE REMONTOWE W RAMACH PROGRAMÓW DOFINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ
Przypominamy, że Muzeum Tatrzańskie realizuje obecnie prace remontowe w ramach dwóch projektów budowlano-konserwatorskich współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej:
1) Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 (w ramach 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury oś priorytetowa VIII Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury) pt. „Rewaloryzacja i modernizacja zabytkowych, drewnianych budynków Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem dla zachowania i prezentacji unikatowego dziedzictwa kulturowego Podhala”. Projektem objęte są następujące filie Muzeum Tatrzańskiego:
Galeria Władysława Hasiora
Muzeum Stylu Zakopiańskiego w willi Koliba
Galeria Sztuki XX wieku w willi Oksza
Muzeum Stylu Zakopiańskiego – Inspiracje
Zagroda Korkoszów w Czarnej Górze
Zagroda Sołtysów w Jurgowie
Bardzo miło jest nam poinformować, że prace remontowo-konserwatorskie zostały zakończone już we wszystkich obiektach. Zapraszamy do zwiedzania:
Muzeum Stylu Zakopiańskiego w willi Koliba
Galerii Sztuki XX wieku w willi Oksza
Muzeum Stylu Zakopiańskiego – Inspiracje
Zagroda Sołtysów w Jurgowie
We wszystkich filiach udostępnionych do zwiedzania zostały zamontowane aplikacje witające zawierające podstawowe informacje na temat aktualnej działalności Muzeum Tatrzańskiego. W każdej recepcji dostępne są audio-przewodniki w języku polskim i angielskim z opisem ekspozycji oraz informacjami o każdej filii.
W willi Koliba trwa ostatni etap aranżacji wystawy poświęconej Stanisławowi Witkiewiczowi oraz genezie stylu zakopiańskiego.
Ponadto trwają działania zmierzające do przywrócenia wystawy etnograficznej w Zagrodzie Korkoszów w Czarnej Górze, której udostępnienie do zwiedzania przewidujemy na rok 2021. Trwa także procedura przetargowa dotycząca aranżacji sal wystaw czasowych w willi Oksza oraz w Galerii Władysława Hasiora.
2) Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego 2014-2020 pt. „Rewaloryzacja i modernizacja zabytkowych budynków Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem dla zachowania i prezentacji unikatowego dziedzictwa kulturowego Podhala”. Aktualnie trwają prace remontowo-konserwatorskie w następujących filiach:
Gmach główny Muzeum Tatrzańskiego
Galeria Sztuki im. Włodzimierza i Jerzego Kulczyckich
W Galerii Sztuki im. Włodzimierza i Jerzego Kulczyckich prace remontowo-konserwatorskie dobiegają końca. Trwają ostatnie prace związane z zagospodarowaniem terenu (nasadzenia roślin, montaż małej architektury oraz oświetlenia) oraz wykończeniem wnętrz (malowanie ścian, dostawa mebli, montaże osprzętu elektrycznego i oświetlenia).
W gmachu głównym trwają prace w zakresie wzmocnień stropów i przygotowania do montażu instalacji wewnętrznych. Prowadzone są także prace związane z elewacjami i instalacjami zewnętrznymi wraz z infrastrukturą techniczną.