Co nowego w muzeum?

Otwarcie wystawy “Atchin Than”. Prezentacja prac artystów po plenerze “Jaw Dikh!”, 15 grudnia

Otwarcie wystawy “Atchin Than”. Prezentacja prac artystów po plenerze “Jaw Dikh!”, 15 grudnia

15 grudnia (niedziela)

godz. 17.00

Galeria Sztuki w willi Oksza, ul. Zamoyskiego 25

Otwarcie wystawy “Atchin Than”. Prezentacja prac artystów po plenerze “Jaw Dikh!”

Wstęp wolny w ramach promocji Muzeum Tatrzańskiego

Atchin than

„Romska geografia to coś więcej niż tylko lista realnie istniejących miejsc. Romskie atchin than – miejsce postoju – jest wynikiem czegoś nie-fizycznego, czegoś, co jest starożytne, niewidzialne, ale jednocześnie nadal niezwykle istotne. Tym czymś jest romska wiara, że można żyć inaczej; na swój własny sposób, będąc częścią świata, ale jednocześnie nie będąc skrępowanym przez obowiązujące w tym świecie zasady. Nie ma lepszego symbolu tego przekonania niż sieć miejsc postoju. Są one historycznym i topograficznym dowodem na to, że romska filozofia istniała tutaj, że nadal istnieje, że nadal może istnieć” – pisał w 2018 roku brytyjsko-romsko-travellerski pisarz Damian James Le Bas w The Stopping Places, swoim dzienniku podróży po rozsianych w Wielkiej Brytanii romskich miejscach postoju.

Pierwotnie – ta ważna dla brytyjskich i irlandzkich społeczności travellerskich – koncepcja atchin than odnosiła się do fizycznych miejsc w przestrzeni. Miejsca te – pomimo swojego ukrycia i nieoznaczenia na mapach kreślonych przez hegemoniczną geografię kultury większościowej – rzeczywiście istniały. Atchin than to bowiem miejsce, w którym przez stulecia Romowie i Travellesrsi zatrzymywali się, robiąc przerwę w podróży. Jednak atchin than można rozumieć też metaforycznie; jako – przydatną także i dziś – koncepcję filozoficzną. Atchin than można byłoby wówczas odczytywać jako miejsce, do którego przybywając, przynosi się ze sobą swoją przeszłość, historię i pamięć (indywidualną i zbiorową zarazem), aby kształtować i tworzyć nowe, istniejące tam potencjalnie wizje teraźniejszości i przyszłości.

Grupowa – i transnarodowa zarazem – wystawa artystów i artystek romskich i nieromskich, zaproszonych do udziału w niej przez polsko-romską artystkę Małgorzatę Mirgę-Tas, została zainspirowana ideą atchin than. Małgorzata Mirga-Tas organizuje cykliczne plenery dla romskich i nie-romskich artystów i artystek odbywające się w jej rodzinnej Czarnej Górze. Sama idea plenerów zrodziła się przed laty jako próba stworzenia miejsca dla mieszkających i tworzących w różnych krajach Europy romskich artystów i artystek, w którym mogliby poznać się, podejmować wspólne inicjatywy, organizować razem wystawy i inne przedsięwzięcia artystyczne. W tym sensie spiska Czarna Góra i znajdujące się w niej romskie osiedle, na którym mieszka i pracuje Małgorzata Mirga-Tas, samo stało się miejscem postoju odwiedzanym regularnie przez romskich artystów i artystki i ich nieromskich przyjaciół i przyjaciółki.

W 2024 roku pracujący w rozmaitych mediach i technikach artystycznych uczestnicy i uczestniczki czarnogórskiego pleneru efekty swojej pracy pokazują w zakopiańskiej willi Oksza. W ten sposób przestrzeń wystawiennicza Muzeum Tatrzańskiego sama staje się miejscem postoju, romskim atchin than, dowodem na istnienie.

Tekst: Wojciech Szymański

 

Uczestnicy biorący udział w projekcie JAW DIKH! MIĘDZYNARODOWE SPOTKANIE ARTYSTÓW ROMSKICH I NIEROMSKICH w Czarnej Górze 2024:

Barbara Bodi

Bogumiła Delimata

Wiliam Hvilsom

Ľuboš Kotlár

Cristo Osorio

Natália Pompová

Luna De Rosa

Bela Varadi

Małgorzata Mirga-Tas

Marcin Tas

Delfin Łakatosz

Martyna Tas

Wpisz szukane wyrażenie